دکتر ابوذر گوهری مقدم در یادداشت خود مینویسد: «در روابط بینالملل، کشورهای همسایه از اهمیت فوقالعادهای در سلسله مراتب منافع ملی برخوردارند و بهطور قطع هیچ کشوری نمیتواند بدون مشارکت و همکاری همسایگان در دنیای کنونی به اهداف ملی خود دست یابد. دولت سیزدهم با لحاظ این مسأله، به شکل خاص بر سیاست همسایگی بهعنوان یکی از اولویتهای سیاست خارجی خود تأکید دارد. حل برخی مسائل ایجاد شده با همسایگان در سالهای گذشته و لزوم استفاده از ظرفیت 15 همسایه کشور با توجه به جایگاه و شرایط خاص بینالمللی جمهوری اسلامی، خصوصاً معطوف به مسأله تحریمهای ظالمانه غرب، توجه به ظرفیتهای تمامی کشورهای همسایه را بیش از گذشته نشان میدهد.»
در ادامه این یادداشت آمده است: تعریف شاخصها و مؤلفههای سنجشپذیر سیاست همسایگی برای دستگاهها جهت هماهنگی و همسویی آنها، همچنین وجود راهبرد کلان و سند انتظارات از روابط با تک تک همسایگان و تعیین نقش هر همسایه در تحقق اهداف کشور در موضوعات مختلف ضرورتی جدی است. از سوی دیگر پرهیز از نگاه بخشی و ساختاری محض به سیاست همسایگی و جاری شدن الزامات تحقق این سیاست در همه امور دستگاههای مرتبط و نیز اجماع نخبگانی و دستگاهی در داخل کشور در تعاملات با همسایگان بهعنوان یک ضرورت ملی، در عین تعیین فرماندهی واحد، از لوازم جدی پیشبرد این سیاست است.»
دکتر گوهری مقدم در ادامه یادداشت خود آورده است: «امضای اسناد متعدد با همسایگان بدون اجرایی شدن آنها صرفاً از جایگاه ایران در منطقه خواهد کاست. مسأله مهم، پیگیری اجرای اسناد حول موضوعات مشترک، عینی و ملموس برای هر یک از همسایگان است. با توجه به شرایط تحریم و مشکلات بینالمللی دیگر، قراردادهای دوجانبه با همسایگان به تنهایی کافی نیست بلکه باید وارد موافقتنامه سه و چندجانبه و وابستهسازی کشورهای مختلف همسایه از مسیر ایران به یکدیگر شد. این امر نظیر توافق سوآپ گازی صورت گرفته میان ایران-ترکمنستان-جمهوری آذربایجان میتواند مانع از اقدامات تحریمی ضد ایران شود.»
معاون سیاسی و بینالملل مرکز بررسیهای استراتژیک ریاست جمهوری در ادامه یادداشت خود با اشاره به اینکه ایجاد ارتباط و اتصال قوی و گسترده میان استانهای مرزی و همسایگان بویژه در حوزههای اقتصادی، اهمیت بسیاری در سیاست همسایگی دارد، مینویسد: «تحقق سیاست همسایگی مستلزم کاهش تنش و اختلافات میان کشورهای همسایه است. در این راستا باید با لحاظ اصل عزت و بر اساس منافع ملی به حل برخی مسائل با همسایگان مبادرت کرد. مدیریت و نقشآفرینی فعال در تحولات منطقهای از الزامات تحقق سیاست بهینه همسایگی جمهوری اسلامی خواهد بود.»
در پایان این یادداشت آمده است: «توسل به دیپلماسی پارلمانی و استفاده از ظرفیت گروههای دوستی میتواند به دیپلماسی رسمی کشور کمک شایانی در تحقق سیاست همسایگی کند.در نهایت باید توجه کرد سیاست همسایگی در خلأ شکل نمیگیرد بلکه همزمان مستلزم تقویت دیپلماسی سازمانهای بینالمللی و ارتباط با قدرتهای نوظهور و تعاملات بینالمللی در ابعاد مختلف است. تحقق الزامات فوق خود منوط به وجود نظام حکمرانی مشخص در حوزه سیاست همسایگی معطوف به اجراییسازی مسأله است.»
- 8
- 103
- 1

01 خرداد 1401 | 5:15
علیرضا هاشمی
armoraveji
armoraveji
1- به موازات تمرکز بر افزایش سطح همکاری ها با کشورهای همسایه، کشورهای آفریقایی و آمریکای لاتین و همچنین سایر کشورهای آسیایی نیز فراموش نشوند و در مرحله بعد با سایر کشورها. محدود کردن ارتباط با 15 کشور، صرفا مهار ایران را برای دشمنان ساده تر میکند.
2- ایجاد تکثر در کشورهای دوست و همکار برای تنوع بخشی به منابع تأمین کالای کشور، حیاتی ست.
2- ایجاد تکثر در کشورهای دوست و همکار برای تنوع بخشی به منابع تأمین کالای کشور، حیاتی ست.

08 تیر 1401 | 11:56
مهدی احمدزاده
iran6279
iran6279
اول باید با 18کشور همسایه که مهمترین عامل جهت صادرات و توسعه اقتصادی هست جهت صادرات و همچنین بر طرف ساختن نیاز داخلی
دوم وارد کردن مواد اولیه جهت تولید مواد در داخل و بومی سازی جهت تولید کالا در داخل کشور
سوم همکاری مشترک با کشورهای همسایه در حوزه فناوری اکتشافی دریایی گردشگری جهت توسعه اقتصاد در بُعد گردشگری و جذب سرمایه گذار
دوم وارد کردن مواد اولیه جهت تولید مواد در داخل و بومی سازی جهت تولید کالا در داخل کشور
سوم همکاری مشترک با کشورهای همسایه در حوزه فناوری اکتشافی دریایی گردشگری جهت توسعه اقتصاد در بُعد گردشگری و جذب سرمایه گذار

30 تیر 1401 | 6:49
ghelichpur
mahd11
mahd11
همیشه ایجاد اشتراکات موجب همبستگی و در نتیجه تنظیم مناسبات به نفع آن خواهد شد.
بنابرین باید زمینه علایق مشترک را شناسایی و تقویت کنیم. اقتصاد ,امنیت , شادابی اجتماعی , بوم زیست سالم و ... اهمیت زیادی دارند.
در زمینه اقتصاد باید فرصت های رشد را مبادله کنیم. 1- صادرات انرژی به ترکیه و عراق نمونه مناسبی برای تفهیم این موضوع است که میتواند به همه همسایگان تسری پیدا کند. 2- فرصت های سرمایه گزاری با یک ساختار مشترک بورسی قابل تبادل است و ایران میتواند محوریت این نقش را در منطقه بعهده بگیرد. ساختار این بورس میتواند تا حدودی از ساختار بورس داخلی مستقل باشد. این مسئله میتواند به یک ساختار تبادل ارز مشترک هم تسری پیدا کند ولی اقدامات مناسبی لازم دارد. 3- تبادل دانش و تعامل خبرگان در زمینه شرکت های دانش بنیان و حمایت مشترک از این دست کسب و کارهای ارزش آفرین بخصوص در زمینه حل مسائل مشترک 4- تبادل اشتغال در واگذاری یا کسب پروژه هایی در کشور همسایه و حتا کنسرسیوم همکاری با برخی همسایگان برای انجام پروژه در کشوری همسایه فرصت های اشتغال زیادی را مبادله میکند. 5- ...
در زمینه امنیت توجه به دغدغه های همسایگان موجب تقویت امنیت در کل منطقه خواهد شد. نمونه روسیه و اوکراین مثال خوبی از موضع گیری مناسب از سوی ایران میباشد. مقابله با داعش در عراق و همچنین مشکلات امنیت سوریه و لبنان مثال های خوب دیگری میباشد. متأسفانه در سمت شرق بین پاکستان و هند و یا پاکستان و چین و سایر همسایگان هنوز مثال خوبی در دست نداریم. اگر با توسعه این ایده ها میتوانیم به اقتصاد, امنیت, شادابی اجتماعی و... خود کمک کنیم پس حتما با طرح ریزی شبکه های بین المللی آن به امنیت منطقه نیز میتوانیم کمک کنیم.
در زمینه شادابی اجتماعی 1- برکزاری لیگ های مشترک ورزشی ایده قابل اجرایی است. توجه کنید که لیگ مشترک میتواند فرصت های اقتصادی و فرهنگی زیادی را ایجاد کند. همبستگی هواداران از اقوام متمایز ایرانی برای تیم های خاص یک زمینه اشتراک است. یک تیم مشترک کشتی با روسیه یک تیم فوتبال مشترک با عراق یک تیم مشترک اسب دوانی با ... 2- جشنواره های هنری مشترک اعم از موسیقی و فیلم و گرفته تا سایر هنرها و تشکیل گروه های هنری برای ساختن فیلم های مشترک , یک سرود مشترک در شروع مسابقات تیم های مشترک و این قبیل موارد زیاد است. دانشگاه یا حوزه مشترک , شبکه های تلوزیونی مشترک و ...
در زمینه زیست بوم سالم 1- جنگلکاری مشترک در مرزها بجای دیوار کشی های افتراقی 2- طرح های توسع شبکه آبرسانی و آبخیزداری یا بستر سازی رودخانه ها (یه فرصت اقتصادی برای سیمان و صادرات فناوری ایران) و کشت های جایگزین مواد افیونی در افغانستان مثلا کشت مشترک زعفران 3- نیروگاه های مشترک سوخت های غیر فسیلی مانند آب و باد و افتاب ...
بنظر بنده مرکز بررسی های استراتژیک ریاست جمهموری هم میتواند با ایجاد کانون های تفکر مشترک دوگانه یا حتا سه گانه با همسایگان و یا اندیشکده های مشترک به هدف ترسیم و توسعه چشم اندازهای بلندمدت مشترک و اتخاذ راهبردهای مشترک بین المللی کمک کند.
این مثال ها نمونه اندکی از موارد بیشماری است که اول از همه موجب شکست استراتژی منزوی کردن ایران و ایران هراسی آمریکا خواهد شد و ثانیا بر اساس مزایای ژئوپلیتیکی و قدمت تمدن ایران نقش بازی سازی و آینده سازی را در اختیار ایران قرار میدهد. چه کسی میتواند چنان ساختاری را بشکند و چگونه؟
ارادتمند مهدی قلیچ پور - نظامی بازنشسته
بنابرین باید زمینه علایق مشترک را شناسایی و تقویت کنیم. اقتصاد ,امنیت , شادابی اجتماعی , بوم زیست سالم و ... اهمیت زیادی دارند.
در زمینه اقتصاد باید فرصت های رشد را مبادله کنیم. 1- صادرات انرژی به ترکیه و عراق نمونه مناسبی برای تفهیم این موضوع است که میتواند به همه همسایگان تسری پیدا کند. 2- فرصت های سرمایه گزاری با یک ساختار مشترک بورسی قابل تبادل است و ایران میتواند محوریت این نقش را در منطقه بعهده بگیرد. ساختار این بورس میتواند تا حدودی از ساختار بورس داخلی مستقل باشد. این مسئله میتواند به یک ساختار تبادل ارز مشترک هم تسری پیدا کند ولی اقدامات مناسبی لازم دارد. 3- تبادل دانش و تعامل خبرگان در زمینه شرکت های دانش بنیان و حمایت مشترک از این دست کسب و کارهای ارزش آفرین بخصوص در زمینه حل مسائل مشترک 4- تبادل اشتغال در واگذاری یا کسب پروژه هایی در کشور همسایه و حتا کنسرسیوم همکاری با برخی همسایگان برای انجام پروژه در کشوری همسایه فرصت های اشتغال زیادی را مبادله میکند. 5- ...
در زمینه امنیت توجه به دغدغه های همسایگان موجب تقویت امنیت در کل منطقه خواهد شد. نمونه روسیه و اوکراین مثال خوبی از موضع گیری مناسب از سوی ایران میباشد. مقابله با داعش در عراق و همچنین مشکلات امنیت سوریه و لبنان مثال های خوب دیگری میباشد. متأسفانه در سمت شرق بین پاکستان و هند و یا پاکستان و چین و سایر همسایگان هنوز مثال خوبی در دست نداریم. اگر با توسعه این ایده ها میتوانیم به اقتصاد, امنیت, شادابی اجتماعی و... خود کمک کنیم پس حتما با طرح ریزی شبکه های بین المللی آن به امنیت منطقه نیز میتوانیم کمک کنیم.
در زمینه شادابی اجتماعی 1- برکزاری لیگ های مشترک ورزشی ایده قابل اجرایی است. توجه کنید که لیگ مشترک میتواند فرصت های اقتصادی و فرهنگی زیادی را ایجاد کند. همبستگی هواداران از اقوام متمایز ایرانی برای تیم های خاص یک زمینه اشتراک است. یک تیم مشترک کشتی با روسیه یک تیم فوتبال مشترک با عراق یک تیم مشترک اسب دوانی با ... 2- جشنواره های هنری مشترک اعم از موسیقی و فیلم و گرفته تا سایر هنرها و تشکیل گروه های هنری برای ساختن فیلم های مشترک , یک سرود مشترک در شروع مسابقات تیم های مشترک و این قبیل موارد زیاد است. دانشگاه یا حوزه مشترک , شبکه های تلوزیونی مشترک و ...
در زمینه زیست بوم سالم 1- جنگلکاری مشترک در مرزها بجای دیوار کشی های افتراقی 2- طرح های توسع شبکه آبرسانی و آبخیزداری یا بستر سازی رودخانه ها (یه فرصت اقتصادی برای سیمان و صادرات فناوری ایران) و کشت های جایگزین مواد افیونی در افغانستان مثلا کشت مشترک زعفران 3- نیروگاه های مشترک سوخت های غیر فسیلی مانند آب و باد و افتاب ...
بنظر بنده مرکز بررسی های استراتژیک ریاست جمهموری هم میتواند با ایجاد کانون های تفکر مشترک دوگانه یا حتا سه گانه با همسایگان و یا اندیشکده های مشترک به هدف ترسیم و توسعه چشم اندازهای بلندمدت مشترک و اتخاذ راهبردهای مشترک بین المللی کمک کند.
این مثال ها نمونه اندکی از موارد بیشماری است که اول از همه موجب شکست استراتژی منزوی کردن ایران و ایران هراسی آمریکا خواهد شد و ثانیا بر اساس مزایای ژئوپلیتیکی و قدمت تمدن ایران نقش بازی سازی و آینده سازی را در اختیار ایران قرار میدهد. چه کسی میتواند چنان ساختاری را بشکند و چگونه؟
ارادتمند مهدی قلیچ پور - نظامی بازنشسته

22 شهریور 1401 | 8:30
حسن بلندیان بافقی
bolandian
bolandian
سلام در اصل موضوع هیچ تردیدی وجود ندارد. اما متاسفانه ما بعضا همسایه های خوبی هم نداریم و توسعه روابط و تسهیل آن برای ما تبعات مختلف به همراه خواهد داشت که بعضا مضرات انها از منافع اقتصادی بیشتر خواهد بود. اما اگر این روابط اقتصادی را با توجه به مزیت های نسبی هر استان به خود استانها واگذار کنیم بعنوان مثال اگر یزد قطب کاشی و سرامیک است اتاق بازرگانی یزد در کشورهای همسایه دفتر ایجاد کند و این دفاتر با تمرکز بر مزیت های نسبی استان یزد در آن کشور ها فعالیت اقتصادی را تسهیل و پیگیری کنند و متقابلا آن کشورها هم در استان یزد دفتر اقتصادی ایجاد کنند و این مبادلات اقتصادی بین استان و آن کشورها سریعتر و راحت تر و در فضای امن تری انجام شود. بدیهی است در اینصورت توان و ظرفیت تجاری کشور به عدد استانها افزایش خواهد یافت. و هر استان سهم خود را در کشورهای همسایه بصورت مستقل و هوشمندانه دنبال خواهد کرد.

17 مهر 1401 | 21:43
علی غلامپور
09158856393
09158856393
سلام
یکی مسیرها ارتباط مردم با مردم است. علی الخصوص کارآفرینان، سرمایه دارن دو طرف، یعنی تورهای ارزان و خاص برای کارآفرینان
یکی مسیرها ارتباط مردم با مردم است. علی الخصوص کارآفرینان، سرمایه دارن دو طرف، یعنی تورهای ارزان و خاص برای کارآفرینان

18 آذر 1401 | 20:14
مطهری راد
m.motaharirad
m.motaharirad
با سلام
با توجه به نفوذ دشمنان بر دولتهای حاکم در کشورهای همسایه، به نظر میرسد در زمینه تامین نیازمندیهای مردمی آنها که ما دارای ظرفیت تولید بالایی هستیم از طريق ایجاد بازارچه های مرزی کنترل شده میتوان مراودات و تبادلات اقتصادی خرد خوبی را به عنوان مقدمه در کنار دیپلماسی اقتصادی کلان ایجاد نمود .
با توجه به نفوذ دشمنان بر دولتهای حاکم در کشورهای همسایه، به نظر میرسد در زمینه تامین نیازمندیهای مردمی آنها که ما دارای ظرفیت تولید بالایی هستیم از طريق ایجاد بازارچه های مرزی کنترل شده میتوان مراودات و تبادلات اقتصادی خرد خوبی را به عنوان مقدمه در کنار دیپلماسی اقتصادی کلان ایجاد نمود .